Nieuwe peuters

Welkom op onze school!

Tijdens het Kiekeboemoment zetten we onze deuren open.

Lukt deze dag niet?

Maak gerust een afspraak en spring eens binnen tijdens of na de schooluren.

Zowel voor ouders als voor het kind is de eerste schooldag een grote en spannende gebeurtenis. Op deze pagina vindt u alle info en tips zodat de overgang op een warme manier kan verlopen.

Aarzel niet om contact op te nemen bij vragen!

Schoolinstap

Je kind kan vanaf 2,5 jaar op 1 van 7 instapdata naar de kleuterschool:

De 1ste schooldag na elke schoolvakantie:

• zomervakantie: 01/09/20

• herfstvakantie: 09/11/20

• kerstvakantie: 04/01/21

• eerste dag van februari: 01/02/21

• krokusvakantie: 22/02/21

• paasvakantie: 19/02/21

• Hemelvaart: 17/05/21

Op www.onderwijs.vlaanderen.be kan u de instapdatum van uw peuter berekenen.

Kom een paar dagen vooraleer uw peuter start eens langs tijdens de schooluren. Op die manier krijgt uw peuter een idee van wat naar school gaan betekent.

De eerste schooldag kan u rustig afscheid nemen van uw peuter. Gelieve de volgende dagen uw peuter af te geven aan de leerkracht van toezicht. Zo duurt het afscheid nemen niet te lang en heeft de leerkracht van toezicht een beter overzicht.

De boekentas

Wat moet er allemaal in het schooltasje:

• Een stukje fruit en flesje water.

• Eventueel een flesje water en een hapje voor in de opvang.

• Een knuffel, knuffellapje om troost te bieden bij moeilijke momenten.

Gelieve op de eerste schooldag ook het volgende mee te geven:

• Zakje met slip - broek - kousen, deze reservekleren blijven in de klas.

• pak vochtige doekjes.

Een stevige rugzak is erg handig. Let er ook op dat uw peuter de boekentas zelf kan openmaken en sluiten.

Gelieve schooltas, fruitdoosjes, reservekledij, jas, muts, sjaal, ... te naamtekenen.

Praktische info

• Uw peuter zal regelmatig vertellen over de kinderen van de klas. Jules, de klaspop, is een graag gezien klasgenootje. Op de klasblog verschijnen er regelmatig foto’s van het klasgebeuren.

• Vrijblijvend kan er een melkje gedronken worden in de voormiddag. In de eetzaal kunnen de kinderen terecht voor een warme maaltijd. Er is soep voor de boterhameters.

• U kan ook steeds terecht bij de juf vóór of na de schooluren. Bij belangrijke vragen of meldingen maakt u best een afspraak met de juf, dan maakt ze hier graag tijd voor om alles rustig te bespreken.

• Wij houden ervan om te ravotten in de schooltuin, kliederen met verf en een leuke boswandeling. Dit lukt het best in onze speelkleren.

• Voor de speeltijd is er een gezellig eetmomentje. De kinderen krijgen een koekje van de juf en mogen hun fruit opeten. Op woensdag en vrijdag voorzien we een fruitdag!

Zindelijkheid

Op regelmatige tijdstippen gaan alle kleuters samen met de juf of kinderverzorgster naar het toilet.

Gemakkelijke kledij zet hierbij aan tot zelfstandigheid en voorkomt vaak ongelukjes.

De eerste schooldagen wordt er extra aandacht besteed aan het toiletbezoek zodat de peuters kunnen wennen aan de nieuwe situatie.

Zindelijk zijn maakt het naar schoolgaan heel wat aangenamer.

Is uw peuter nog niet zindelijk?

Werk er rustig aan, geduld is vaak de gouden boodschap.

Spreek erover met de juf zodat er thuis en op school op dezelfde manier gewerkt wordt.